Rama King Nash

Rama er en kosmopolit, med danske og mexicanske rødder, der ser verden fra forskellige perspektiver. Han blev født og voksede op i Mexico, bor for tiden i København, men siden 1994 har han boet i Italien, Mexico, Bolivia, Grønland, Cuba og Danmark.
Rama kan lide at fortælle historier med sit arbejde; den mexicanske fortællingstradition med Posada, Rivera og Toledo har dannet hans stil. Derudover er han slægtning til store dansk kunstnere som Jørgen Nash, Lis Zwick og Asger Jorn, der har haft stor indflydelse på hans kunstforståelse. Ramas arbejde er kosmopolitisk, som han selv, det er mange gange inspireret af grænsen mellem det kendte og det ukendte, det universelle om menneskeheden, og om hvad der adskiller en kultur fra andre kulturer.
Han arbejder med næsten enhver form for medier og bliver stærkt inspireret af den teknik eller de materialer, han arbejder med på det givne tidspunkt. For Rama King Nash er den kreative proces den mest fascinerende del af arbejdet med kunst. Derfor lader han sine værker blive stærkt påvirket af denne proces. Nogle af hans foretrukne teknikker er olie på lærred, akryl på ethvert materiale, emalje på stål eller kobber, ætsning, aquatint, linoleum, litografi, pyrografi, collage og installation. Små prikker dominerer overfladerne af hans malerier. Han er fascineret af den optiske virkning, som prikker skaber, og den vibrationseffekt de forårsager mellem billedets forgrund og baggrund. Han begyndte at bruge prikker efter inspiration fra popkunst, "primitiv" kunst og kunsthåndværk fra Mexico.

Crsten Fun Jensen

Som kunstner har Carsten været aktiv i over 40 år, og utrætteligt søger han nye veje.

Det er en historie om en kunstner der udtryksmæssigt bevæger sig mellem tradition og modernisme.
De fint afbalancerede skulpturer, enten af metal eller sten, bliver til gennem en intuitiv proces, hvor Carsten går i lag med materialet. Han siger: ”at skabe god kunst er hårdt arbejde, man må tage magten over materialet” Resultatet taler for sig selv, skulpturen indtager rummet og insisterer på opmærksomhed med sit organiske og harmoniske væsen.

Ens tanker beriges af et inspirerende og sanseligt univers.

Carstens arbejde med skulpturer falder i fire hovedområder. De første to er i bronze, som både omfatter nonfigurative såvel som meget klart aflæselige politiske skulpturer – han skabte bl.a Mandelas hånd, der er overdraget til den frie Sydafrikas første præsident Nelson Mandela. Dernæst er der arbejderne i sten, der omfatter både marmor og granit, og endelig er der keramik skulpturer, der gennem elektrolyse bliver overtrukket med metal, kobber og sølv.

Carsten Fun Jensen udtrykker det selv på den måde, at hans skulpturer udtrykker mere end sproget kan forklare. De er på en måde rene syns- og følelsesmæssige oplevelser, der så at sige rækker ud af selve sproget og ned i de inderste emotionelle indtryk, der dannes tidligt i livet. Hans skulpturer synes at træde ud af en abstrakt natur, vi både synes at kunne genkende, og som alligevel forsvinder lige før, man kan sætte navn og beskrivelse på tingene. Vi står overfor former, der snor, vrider og drejer sig, så det er en lyst og en glæde at prøve at føle liniernes spil i det blanke metal, der i sine fordybninger eller huller forvandles til oxyderende grønne og mørke felter, der som marker i vår stråler af begyndende liv. Vi oplever at se elementer af kvinde skikkelser fra den ene side for så fra den anden at tro, at det må være tale om en ukendt trævækst